Puss i påsk och det slaktade lammet.

Hej igen!

Tack för kommentarerna. Roligt att veta att det finns några som faktiskt tittar in här ibland :)

På torsdag börjar påsken.  Det får mig att börja fundera på varför vi faktiskt firar den (att Jesus dog och återuppstod).
För alla som inte är så insatta i historien har jag hittat en hemsida där man kan läsa på om legenden: http://www.pask.sidan.nu/ .
Fast jag rekommenderar att gå och se musikalen "Jesus Christ Superstar", helst med Ola Salo i huvudrollen. Jag såg inhopparen, men det var ändå en grym föreställning som tog upp det viktigaste i Jesus vuxna liv dock på ett rockigt och grymt musikaliskt vis ( med ett undantag fördes det inga muntliga dialoger utan endast bra jävla sång!).

Vi firar påsken med konsumtion. Mest mat, sprit och godis (det är tur att vi inte ger några påskklappar, - eller?).
Undra vad Jesus tycker om det? För honom räckte det liksom att slakta ett lamm och dela bröd och vin på 14 pers (Jesus, 12 lärljungar och Maria Magdalena)...

"Jesus dog och uppstod just i samband med judarnas högtid.
Han åt påsklammet tillsammans med lärjungarna efter judisk sed
och förvandlade den samtidigt till Herrens heliga nattvard" 
                  
(Referens: pask.sidan.nu)

Vad är då syftet med detta inlägg?
Då jag numera bor själv i Västerås kommer detta att bli min första påsk där jag kommer hem till Vingåker och hälsar på.
Och jag längtar verkligen. Hem till mamma, pappa, syster, bror, Leif, Caroline, mormor, morfar, morbror, moster, kusiner och alla underbara vänner. Ska bli fantastiskt att träffa alla igen och jag kommer verkligen att få träffa så himla många under min nästan veckolånga vistelse. LYCKA.

Vad jag vill säga är att skit i tradition och vad dagarna heter och innebär, (om du nu inte tänker sörja Jesus död och fira hans uppståndelse), förstora inte upp saker och ting utan stressa ner och viktigast av alltSPENDERA TID och inte pengar MED DOM DU ÄLSKAR.  

Bästa traditionen enligt mig: Att ge alla dom som frågat "vad får jag?" och du svarat "en puss i påsk" en stor fet PÅSKPUSS.

ÄT LAMM. GÄRNA GRILLAT.

Då återstår bara en sak innan detta inlägg är till ända:

  
                                       "Påsk-kycklingens läte "pip, pip" står för Puss i Påsk"
                                                                (
Referens: Sara Helmersson)

Kommentarer
Postat av: syster!

fan så bra skrivet! Har saknat dina kloka inlägg!½ Ses snart älskade syster! Då ska du få massa pussar i påsk!

2009-04-08 @ 18:08:21
Postat av: Challe

tönt.

2009-04-08 @ 20:58:25
URL: http://www.chal.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0