Ät bajs

Det är inte ofta som jag blir upprörd på någon av mina arbetsplatser, bortsett från när man får tillrättavisa små barn, vilket oftast går över i samma stund som man uttalat dom magiska orden "ajja bajja". Men ibland spricker det även för mig. Jag vet att jag har tystnadsplikt (pappren påskrivna!), men samtidigt har jag rätt till vissa mänskliga rättigheter samt ställer mig bakom en av de fyra grundlagarna: yttrandefrihet. 

Jag är väl medveten om att man måste kunna ta en del skit inom serviceyrket ("kunden har alltid rätt") och jag har vid flertalet tillfällen tvingats att svälja istället för att bita tillbaka. Men när man gång på gång tvingas äta samma bajs från en och samma person brister det tillslut och man vill bara spy.

Idag blev jag behandlad som en soptunna - bokstavligen. Ärendet var egentligen en skitsak, om det inte varit så att den person som gjorde det har för vana att behandla människor med minsta tänkbara respekt. Personen ifråga förväntar sig istället att alla ska dansa efter dennes pipa.

Personen bad om en tjänt vi inte uträttar under helger, men jag valde ändå av ren vänlighet att utföra detta. När jag sedan så vänligt jag bara kan förklarar att jag inte borde göra det, men ändå gör det får jag höra att "det är minsann bara att göra som man blir tillsagd" varpå personen slänger en näve skitiga (vem vet var dom hade varit och torkat) servetter rakt på mig och säger "här får du istället!".

Jag blev först chockad, vilket snabbt vände till ren ilska. Det var nog. Det finns som sagt en gräns för hur man behandlar andra människor och hur mycket skit man ska behöva svälja. Jag lyckades i alla fall få ur mig till personen ifråga att dennes beteende var jävligt otrevligt gjort. Personen "svarade" med att vända på klacken och gå, utan ett ord.

Vad säger man?

Lyckligt nog kryllar mina arbetsplatser av varma och härliga människor, vilket jag också fick bemöta idag "Du är så duktig" är några få ord som kan värma i timmar. Och tur är väl det så att man slipper gå omkring med en kylande ilska.

"Det finns folk till allt" är ett mycket bra citat som jag använder titt som tätt. Synd bara att vissa inte förstår innerbörden av ett annat bra citat: "Behandla andra som du själv vill bli behandlad"

Tack.

Kommentarer
Postat av: Sönnta

Hade gärna hört ordagrant vad du sa när du menade att det var jävligt otrevligt gjort;)
Lycka Till!

2008-01-05 @ 18:49:35
URL: http://sunnta.blogg.se
Postat av: Challe.

Folk. Pust. Du är min bästa Sara.

2008-01-05 @ 19:45:56
URL: http://challizzz.blogg.se
Postat av: kristin

vilken bajsigt otrevlig dam!

2008-01-06 @ 15:47:04
URL: http://www.gaddes.blogs.se
Postat av: sabina

Himla idiot! Heja dig!

2008-01-06 @ 22:48:35
URL: http://misshurricane.bilddagboken.se
Postat av: Sara

Uschja! jag har varit med om sådana människor jag med, man måste verkligen bita sig i tungan för att inte spy galla över dem. De borde egentligen vara glada gör att man är en trevlig prick som ställer upp i alla väder, vare sig man vill eller ej. Införa obligatorisk munkavel på dessa människor?

2008-01-06 @ 23:04:12
URL: http://salin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0