OS

Just nu pågår dom Olympiska Spelen i Kina för den som lyckats undgå det...

Idag tog Sverige sin första medalj! Och inte vilken medalj som helst - av vem som helst! Emma Johansson tog silver i linjeloppet, cykel. Imorse hade aftonbladet.se en omröstning om man trodde att Susanne Ljungskog skulle ta medalj eller ej. Hon slutade på plats 21. Just nu kan man rösta på om man ens visste vem Emma Johansson var inför OS. Jag röstade nej. Men häftigt var det och hon var inte långt från guldet heller. Vilken prestation!

Jag har aldrig varit något stort fan av basket, men kan inte riktigt sätta ord på varför heller. Vi vann ju trots allt skolmästerskapet i 5:an eller 6:an. Men idag blev jag som pånyttfödd. Kina tog emot USA inför 18 000 åskådare och miljarder tv-tittare. Bara Kineser uppskattade man att 400-600 miljoner skulle följa matchen. Det är helt sjukt! Men fantastiskt roligt! Och vilken match sen! Kina öppnade med att sätta en 3 poängare direkt och jublet visste inga gränser. Matchen utvecklade sig sedan till att bli en relativt enkel seger för USA men kinserna stod upp bra och vek sig aldrig.

En av mina absoluta favoritsporter i OS, simning har kommit igång ordentligt. De svenska herrarna nådde final på 4x100 fritt och blott 14-åriga Sarah Sjöström satte svenskt rekord i ryggsim. Imponerande. Vad gjorde jag när jag var 14 år? Jag tog i alla fall guld i bröstsim (återigen skolmästerskap) i 5:an och 6:an. Var det fel Sara i Kina? Ehm. Den tjejen blir nog riktigt vass om ett par år! Ingen (bortsett från när Sverige spelar avgörande fotbollsmatcher) annan idrott gör mig heller mer nervös än simning. Dom sista metrarna går ju knappt att titta på om det är riktigt jämnt och man ser att orken börjar tryta hos den man hejar på.

Säga vad man vill om Kina angående politik och andra världsliga ting men sport älskar dom! Exemplariska fans som t.o.m jublar motståndaren. Och vilken nationalhjälte han är, denna 2.29 meter långa Yao Ming!


Nu behöver bara friidrotten dra igång ordentligt. Sen är jag mer än nöjd.



http://www.visithoustontexas.org/images/yao-ming-houston-rockets.jpg


Kommentarer
Postat av: Sönnta

Enligt nba.com så är han 2,29 m. Aftonbladet har inte alltid rätt;)

2008-08-10 @ 23:11:00
URL: http://sunnta.blogg.se/
Postat av: Sara, bloggens ägare

tyckte 2,26 lät lite klent ;) Nu är det ändrat. Tror inte det stod på aftonbladet utan att det var kommentatorerna som sa det under match.

2008-08-10 @ 23:18:47
URL: http://saraspalats.blogg.se/
Postat av: Myran

Jo jag hörde också att kommentatorerna sa det flera ggr, fast ville påminnas att han är närmare 2.30. Dåliga kommentatorer ;)

2008-08-11 @ 10:27:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0